Vi anlände till bilfirman på lördag förmiddag, det var lite
folk och säljaren visste precis vad vi ville när vi visade honom
provkörningskortet. Vi fick dock inte välja bil, men jag tror att det berodde
på att de bara hade en version inne.
VI fick nycklarna och när vi såg bilen fick vi intrycket av
en väldesignad småbil. Sen när vi kom in i bilen var det en helt annat
historia. Justering av speglar och reglage var enkla men med en lite väl
plastig känsla i detaljerna. Dörrarna var stabila och kändes välbyggda när man
stängde och öppnade dem.
Inställning av stolarna var näst på tur och detta var inte
en trevlig upplevelse då det var en del exponerad metall som var både väl
synligt och hade vassa kanter, vilket medför att det är lätt att man kan göra
sig illa eller skrapa sig då dessa finns nära reglagen. De reglage som fanns
var inte tillfredställande för att vara en så pass ny bil och kändes inte alls
genomtänkt.
Intrycket av kupén var att den var plastig och ömtålig,
däremot var ratten ordentlig och skön att hålla i. En ”takbjälke” gjorde
interiören mer intressant och var en rolig touch enligt dem jag buzzade med.
Stolarnas sittkomfort var bra, dock satt man väldigt långt ner. De gick att
höja men det var ändå lite besvärligt att ta sig ut och in ur bilen.
Den grå ton som instrumentpanelen angav var inte något att
vila ögonen på, utan den kändes billig och lite som av ett hafsjobb.
Förarinstrumenten var tydliga och bra, dock var bränsletanksmätaren digital och
till en början svårläst.
Mugghållarna, vilket för mig är en säker fingervisning på
den eftertanke som lagts i bilens utformning, satt lite väl långt fram och det
kan tänkas om man skulle använda dem så hade flaskan eller muggen slagit i
instrumentpanelen.
Om man sen går lite tillbaka till mittkonsollen så lämnar
den en hel del att önskas, bara en mugghållare och inget utrymme till förvaring
mellan sätena. Detta finns på de flesta konkurrerande bilmärken och borde vara
standard i en ny bil enligt de som åkte med. Dock kändes handbromsen stabil och
pålitlig.
Sedan kommer vi till baksätena, där det var en bra
sittkomfort. Men ett sluttande tak gör att en vuxen kan ha problem att sitta
bak. Benutrymmet är bristande för en vuxen, men kan gå för ett barn. Kort sagt
kände mina medpassagerare sig något instängda, men det är ju trots allt en
småbil.
Till sist bagageutrymmet, väl tilltaget med mycket utrymme
och smarta upphängare för shoppingkassar. Små detaljer som överraskar och visar
att dom tänkt till lite angående bagageutrymmet.
När vi väl började rulla iväg från bilhandlaren märkte vi
hur lättmanövrerad och lättkörd bilen var. Växlingar kändes exakt och motorn
väldigt pigg, styrningen var oerhört lätt och svängradien var väldigt bra.
Dem sämre delarna med körupplevelsen är den riktigt hårda
fjädringen, alla gupp och hål känns väldigt väl och hela bilen låter väldigt
vid t.ex. ett fartgupp.
Den generella uppfattningen bland dem som åkte med var att
den var lättkörd och trevlig, men att den föll lite på kvalitetskänslan.
Jag skulle möjligvist rekommendera bilen till de av mina
vänner som inte har så höga krav på inredningen. Motorn var överraskande bra
och bilen är nog i allmänhet ett ganska bra ekonomiskt val.
Uppfattningen om SEAT har inte förändrats efter den här
provturen utan den är densamma som innan.
Jag skulle beskriva nya SEAT Ibiza med dessa tre ord: Rolig,
Lättkörd och Billig
Bemötandet hos bilhandlaren var väldigt bra och säljaren var
mycket trevlig och informativ.
Kostnaden för bilen vi körde var 139.000:-
Den skulle enligt säljaren dra ca 0.51 liter milen. Säljaren
nämnde också att den är miljöklassad och alltså skattefri i 3 år, samt att man
får gratis service i 3 år om man finansierade den med SEAT finans, något som
kan vara lockande för många. Försäkringskostnaden för denna bil är också
relativt låg, för mig, tjej och nyss fyllda 26, skulle den ligga på ungefär
1600:-/år, vilket får ses som väldigt överkomligt!
Jag njöt i alla fall av att testköra den nya Seat Ibiza, och
jag är ingen bilfanatiker direkt. Det säger också en del.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar